maandag 12 december 2005

Op naar Kerstmis

Voor je 't weet is het weer zover: de eindejaarsperiode breekt aan.
Sinds vorig weekend is het weer kerstmarkt op het Sint-Baafsplein. We hebben de eerste van de winkelzondagen gehad. De kerstsfeer doet zijn intrede. Tijd voor een lichtpunt in de duisternis. Vrede aan alle mensen van goede wil, etc. Ondanks alle sentimentele clichés toch een leuke, hartverwarmende periode in het putje van de winter. Bovendien: we zijn bijna aan lichtmis!

Ik lees in De Standaard dat een van de Vlaamse excellenties (de meest sexy Vlaamse politicus naar het schijnt) heel hard werkt, maar toch van plan is vakantie te nemen tussen Kerstmis en nieuwjaar. Hopelijk gunt hij zijn personeel ook wat! Het is hier immers de laatste tijd niet meer te doen. Zelfs geen tijd meer om te bloggen!

Elke nieuwe communautaire ronde in België veroorzaakt een institutionele chaos gedurende jaren. Nu is er heel wat te doen rond het Gemeentedecreet en het Provinciedecreet. Beide decreten zijn gestemd, maar er zijn nog die uitvoeringsbesluiten! Ook het gemeentekiesdecreet zorgt voor veel heisa (zie de pers), maar daar heb ik persoonlijk niets mee te maken. Sommige collega's wel en meer dan hun lief is.

En dan zijn er nog de verwikkelingen. Neem bijvoorbeeld die zes randgemeenten met faciliteiten rond Brussel, die vaak de hele politieke agenda bepalen. Sommige problemen die verband houden met die Vlaamse Rand worden uitvergroot tot en met. Tot ze al de rest overstijgen, ook bij het wetgevende werk. Waar gaat dat naar toe? Ik ben geen separatist, maar soms vraag ik mij of we België inderdaad niet beter zouden splitsen, zodat we ons eindelijk met belangrijker zaken kunnen bezighouden dan met dat eeuwige gehakketak.

Ik heb me gisteren in FNAC dan toch maar het nieuwe groene boekje gekocht. Ik ben het als licentiaat in de Germaanse filologie en tegenwoordig op mijn werk ook eindredacteur van juridische teksten wel aan mezelf en mijn job verplicht om op de hoogte te blijven van de spellingregels. Ik hoop dat ze de spelling nu toch maar wat stabiel gaan houden, want dat die spelling om de zoveel jaar gewijzigd wordt, is toch wat al te gortig. Een mens wordt het beu om altijd die nieuwe regels te moeten leren en een nieuw groen boekje te kopen!

Maar laat ik maar ophouden met zeuren en me onderdompelen in de alles overheersende kerstsfeer (of is het Kerstsfeer?) die er aan zit te komen.

Geen opmerkingen: