maandag 31 oktober 2005

Nevellandroute

Onwaarschijnlijk zacht weer voor de tijd van het jaar gisteren. Ik heb dus nog maar eens een fietsroute gereden in de buurt van Gent. Het was misschien de laatste keer dit jaar, want met dat winteruur wordt het toch te vroeg donker 's avonds.

Ik heb de Nevellandroute gereden, die de 6 dorpen van de gemeente Nevele aandoet. Ik startte de route in het dichtste punt bij Gent, de brug over de spoorweg tussen Drongen-Luchteren en Landegem. Dit laatste is het eerste van de Nevelse dorpen die de fietsroute aandoet. Een bekend aardbeiendorp naar het schijnt, maar in dit seizoen zie je daar niet veel meer van.

Van Landegem gaat het naar Vosselare, dan het hoofddorp Nevele en Poesele. Heel landelijke streek, maar niet echt spectaculair. Voor de streek typische hoevetjes, veel ervan met gekleurde luiken. Veel smalle wegeltjes tussen de prikkeldraad van akkers en weilanden in. Mooi kerkje in Vosselare. In Nevele zelf in de Poekebeek, die pal door het centrum stroomt, wel speciaal. Daarnaast het huis waar de bekende Vlaamse romancier Cyriel Buysse zijn jeugd doorbracht. We zijn hier in de streek van Het Gezin van Pamel en Het Recht van de Sterkste. Ik lig de hele tijd aan de bastaard te denken uit een televisieverfilming die ik ooit gezien heb van een naturalistisch werk van Buysse (Driekoningenavond, denk ik) - niet dat ik niets van hem gelezen heb. Er is sindsdien veel veranderd, want de streek ziet er welvarend uit.


Herdenkingsplaat voor Cyriel Buysse aan het huis waar hij woonde in de Cyriel Buyssestraat in het centrum van Nevele Posted by Picasa

Even verder op een hoek: een statig herenhuis met neo-classicistische gevel, zoals je er in deze streek (ook in Drongen en Vinderhoute) zoveel vindt. Typische architectuur van de streek.

De dorpen Vosselare, Nevele en Poesele liggen dicht bij elkaar. Voorbij Poesele wordt het landschap weidser. Het is een eind naar Hansbeke, het volgende dorp. Ik kruis voor de tweede keer de E40 langs een bomenrijke brug.


Typische hoeve tussen Aalter en Hansbeke Posted by Picasa


Toeristische wegwijzers aan de hoeve van vorige foto. De zeshoekige wegwijzer van de Nevellandroute is jammer genoeg niet leesbaar op de foto. Posted by Picasa

Ik kom aan Hansbeke-dorp, ongetwijfeld het mooiste van de zes Nevelse dorpen. Het is weidser, de landbouwpercelen zijn er blijkbaar groter, er zijn meer bossen en bomen. Het dorp heeft een charme en grandeur die de andere dorpen minder hebben, met zijn talloze dreven en zijn huisjes met blauwgeschilderde luiken (naar het schijnt was lichtblauw de kleur van de kasteelheer van Hansbeke). Ik neem een hele reeks foto's in dit dorp.


Het kerkje van Hansbeke vanuit de verte Posted by Picasa


Hetzelfde kerkje, nu gezien vanuit een dreef aan de andere kant van het dorp. Posted by Picasa


Geklasseerde woningen vlak achter de kerk van Hansbeke Posted by Picasa

Even uit het centrum passeer ik het bekende café De Reisduif, bezongen door de inwoner Johan Verminnen. Een tiental jaren geleden belandde ik hier eens op een avond. De oude moeder van de cafébaas zat toen nog achter haar Leuvense stoof. Er schalt luide (Gentse) muziek van Biezebaaze uit het café. Het terras zit vol en ik durf geen foto nemen.


Typische dreef in Hansbeke. Posted by Picasa

Tussen Hansbeke en Merendree leidt de route langs het Kanaal van Schipdonk, dat ik ondertussen goed begin te kennen. Aan de kruising met het kanaal Gent-Brugge-Oostende verneem ik nog het een en ander over het Schipdonkkanaal op een infobordje van de provincie. Het werd gegraven in de 19de eeuw om het vuile water van de Leie (van het roten van het vlas) naar zee te loodsen in Heist. Bij de kruising met het kanaal Gent-Brugge-Oostende werd het vuile water van het Schipdonkkanaal onder dat van het kanaal Gent-Brugge-Oostende geloodst via een soort sas, zodat deze steden niet vervuild werden door het water. Het Schipdonkkanaal heeft blijkbaar nooit een andere functie gehad. Het is er erg rustig. Op een dag als deze wordt er enkel aan water-, fiets- en wandeltoerisme gedaan.

Merendree, het laatste dorp van Nevelland, is ook nog mooi. Helaas is het nu donker en ik spoed me via Drongen terug naar Gent. Ik heb er vandaag toch weer 75 km opzitten.

1 opmerking:

Anoniem zei

ik ben gaan wandelen gisteren in de streek van Etikhove Nukerke (ronse)...om te fietsen is het nogal bergachtig :s
lol
om te wandelen schitterend!
Jeronimo
http://cms.skynetblogs.be
http://www.flickr.com/photos/jeronimo