vrijdag 14 september 2007

De Toverfluit


Het is alweer weekend.
Vorige zaterdagavond ben ik in het kasteel van Ooidonk in Deinze naar een openluchtuitvoering van Mozarts opera De Toverfluit gaan kijken. Een klassieker die je toch ooit gezien moet hebben.

De persoon met wie ik aanvankelijk zou gaan belde zaterdagmorgen af. Op het laatste ogenblik heb ik nog iemand anders moeten optrommelen, maar dat lukte.

Gelukkig viel het weer mee: geen regen. Volgende keer neem ik toch een trui mee, want als je twee uur moet stilzitten in openlucht is het in september toch al vrij frisjes 's avonds.

De eerste keer dat ik deze opera zag. Ik kende de muziek wel of toch de hoogtepunten, als Mozartliefhebber trouwens, niet echt een operaliefhebber.

De opvoering zelf dan: ik denk dat de muziek beter tot zijn recht komt in zaal dan in openlucht.

De opera bevat enkele zeer mooie aria's met die typische Mozart instrumentering, waarvan ik genoten heb. Ook de kostuums en dekors waren de moeite om te zien.

Het centrale thema - de zoektocht naar liefde - kon me ook bekoren, de talrijke verwijzingen naar de vrijmetselarij met zijn eigenaardige plotwendingen - de Koningin van de Nacht eerst goed, dan slecht, Sarastro omgekeerd - minder.

De Koningin van de Nacht (op een foto van een andere opvoering die ik ergens op het net gevonden heb) zag er voortreffelijk uit en zong ook goed.

Minpunt: in de verte was er ergens vuurwerk aan de gang, wat een twintigtal minuten voor wat achtergrondruis zorgde.

Geen opmerkingen: