zondag 30 december 2007

Nieuwe sociale netwerken - bis

Ik heb me door Eve laten aanporren om Facebook toch maar uit te proberen (zoals je overigens kan afleiden uit haar commentaar bij mijn vorig bericht). Het is natuurlijk altijd makkelijker als je kan starten met een contact. Thanks a million, Eve, je bent een uiterst waardevol contact!

Ik heb manueel een aantal vrienden en kennissen uitgenodigd, aangezien mijn windows contactenlijst exporteren naar Facebook niet gelukt was. Maar één van die contacten had al een Facebook-account volgens het bericht dat ik van Facebook zelf kreeg: mijn broertje Wouter Viool! Wat een toeval. Hij heeft me dan ook geaccepteerd als contact. Zo wijdverspreid zal deze nieuwe vorm van sociaal netwerken in Vlaanderen dus nog wel niet zijn.

Ik heb me wel onder mijn echte naam toegevoegd aan Facebook, niet als "De Gentse Zwijger".
Die naam is natuurlijk maar een spelletje. Je hebt nu eenmaal een titel voor je blog nodig. Het is ook een minimale verhulling, die zeker van pas komt als je in loondienst werk. Uiteraard is het niet moeilijk te weten te komen wie er achter een bijnaam schuilgaat. Dat heb je zo! Maar je moet het toch niet al te gemakkelijk maken.

Mijn ergste vrees in dit verband is op kantoor geconfronteerd te worden met of me te moeten verantwoorden voor uitspraken die ik op mijn blog gedaan heb. Onlangs las ik op de blog van Cajiente (mooie naam, overigens!) een gedragscode voor de blogger-werknemer die me wel zinvol leek:

- Ga er niet van uit dat u anoniem bent. Hoe prikkelender uw blog, hoe meer de mensen die het lezen erachter proberen te komen wie u bent.
- Blog niet over projecten waaraan u werkt - dit kan door uw werkgever als vertrouwelijke informatie worden gezien.
- Klaag niet over mensen met wie u werkt, belaster hen niet en schrijf op geen enkele manier nare dingen over hen op.
- Blog niet over uw seksleven, uw drinkgewoonten of recreatief drugsgebruik. Als u een voorbeeldfunctie vervult bij een organisatie, kan u in extreme gevallen zelfs worden ontslagen vanwege iets wat u in uw privétijd doet.

Enkele raadgevingen om rekening mee te houden!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik blog ook altijd onder mijn eigen naam. Heel soms heb ik spijt van iets te persoonlijke mails, maar ach..het zijn dan toch dingen die me achteraf minder op de lever liggen. Voor de rest is mijn leventje volstrekt niet doorspekt met geheime bezigheden: het enige wettige geheim dat ik heb is het beroepsgeheim van mijn job, en op een overtreding daarvan zal men me niet kunnen betrappen..'t zou al te gek zijn!

Aertsparadijs zei

Ik heb je uitnodiging voor Facebook goed ontvangen maar ik zit al op LinkedIn en je hebt gelijk, het is erg tijdrovend om al die nieuwe sociale netwerken goed te onderhouden. Vandaar dat ik jouw uitnodiging niet geaccepteerd heb, waarvoor mijn welgemeende excuses!

De Gentse Zwijger zei

Lieve Kim,
Uiteraard was die uitnodiging volledig vrijblijvend!
Je hebt gelijk, Facebook is vrij tijdrovend en ook verslavend. Het is veel speelser dan LinkedIn (waar ik niet opsta), dus meer iets voor mij! Er zit veel shit bij, maar ook leuke elementen en mogelijkheden.
Ik plan in de nabije toekomst enkele posts over mijn ervaringen met Facebook!
Het ordewoord is dus: blijven lezen :-)