dinsdag 14 juni 2005

Bourgoyen

Het voorbije weekend heb ik de begeleide natuurwandeling in Gentbrugge in het kader van het Scheldeweekend gemist. Om 14 uur in de Boer Janssensstraat in Gentbrugge geraken bleek niet haalbaar, vanwege te doene boodschappen en de verplichtingen van het gezinsleven. Nochtans bevindt zich in die omgeving van Gentbrugge een mooi landbouw- en natuurgebied langs de oevers van de Schelde, waar ik onlangs doorfietste. Je waant je nauwelijks in de stad.

Zondag toch iets nieuws ontdekt in Gent. Via de Brugsesteenweg kwam ik bijna per toeval terecht in het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen. Ik had daar wel al het een en ander over gelezen, maar ben er nog nooit geweest. Eigenlijk bijna een schande voor iemand die al 25 jaar in Gent woont, weliswaar met een paar kleine onderbrekingen.

Prachtig natuurgebied, bestaande uit een strook bomen en struiken en een strook meersen met talrijke sloten. Je kan er mooie wandelingen maken. Vergezichten die de moeite waard zijn, met o.a. het kerkje van Drongen. Fietsen is verboden, maar velen doen het toch. Er stroomt een rivier door. Naar het schijnt een stuk Leie. Ik dacht dat de Leie uitsluitend langs de andere kant van de Watersportbaan richting Sint-Denijs en Afsnee stroomde De Gentse waterhuishouding is bijzonder ingewikkeld. Toch voor een leek.

Er is wel sterke geluidshinder van de R4, die dit natuurgebied begrenst. Een beetje dezelfde problematiek als het Zoniƫnwoud op sommige plaatsen. Naar het schijnt wordt er momenteel aan gewerkt, zie een nieuwsbericht van de groendienst van de stad.

Eerstdaags kom ik eens terug met mijn fototoestel. Elke eerste zaterdag van de maand om 14u30 is er bij Natuurpunt een begeleide wandeltocht. Start aan de Grutto van Natuurpunt, ingang via de Mahatma Gandhistraat (achter zwembad Rooigem).

Geen opmerkingen: