dinsdag 21 juni 2005

Meetjesland

Nieuw speelgoed: ik heb me enkele dagen geleden een fietscomputer gekocht. Een BC 1200 van het merk Sigma Sport. Vrijdag had ik een dagje vrij genomen. Tijd dus voor het zwaardere werk. Ik besloot tot een fietstocht in de richting van Zeeuws-Vlaanderen, boven Sint-Laureins-Assenede.

Het werd een tocht van 100 kilometer langs volgende gemeenten: Gent - Mariakerke - Wondelgem - Evergem - Sleidinge - Lembeke - Kaprijke - Bentille - Sint-Jan-in-Eremo - Waterlandkerkje (NL) - Waterland-Oudeman - Watervliet - Boekhoute - Assenede - Ertvelde - Kluizen - Langerbrugge - Gent.

Buiten Gent liep het circuit dus volledig door het Meetjesland, met een kleine uitstap over de grens naar Waterlandkerkje, een gehucht van de gemeente Sluis in Zeeuws-Vlaanderen.

Naar het schijnt heet het Meetjesland zo omdat het in kleine stukjes verdeeld is door sloten en bomenrijen. Dat bleek te kloppen. Het is een zeer gesloten landschap. De omgeving werd pas echt heel groen en landelijk voorbij Sleidinge in de buurt van Oosteeklo, op de weg naar Lembeke.

Het was warm weer, maar bewolkt. Al na ongeveer 1,5 uur fietsen kreeg ik honger. Ik at even voorbij het centrum van Lembeke in taverne De Pollepel. Ik vergat even mijn dieet, bestelde een steak frites en dronk 2 corsendoncks. De steak was uitstekend, de frieten en de tartaarsaus minder. Al bij al een redelijk wegrestaurant. Ruimte zat en een mooi, groot terras in een groene omgeving. Blijkbaar populair bij wielertoeristen, want er was een hele kolonne van. Allemaal aten ze pasta. Allemaal hadden ze een fietscomputer op hun racefiets. Ik opteerde voor iets steviger kost uit angst om een flauwte te krijgen.

Verder naar Kaprijke. Ik was hier al geweest voor het werk. Enorm dorpsplein, charmant, zeventiende-eeuws gemeentehuis, dat niet meer dienst doet als administratief centrum. Overal bordjes met nuttige toeristische informatie van de provincie.

Voorbij Kaprijke, in een zeer landelijke omgeving, bezocht ik de Kleemkapel, een mooie kapel met een kruisweg errond, temidden van de velden en wegels. Er was openbaar sanitair aanwezig, waarvan ik dankbaar gebruik maakte. Zo zie je maar dat de devotie ook zijn praktische kanten had en heeft. In de kapel las ik in het boek waarin bedevaarders gunsten afsmeken van Maria.

Bentille, op de rand van Kaprijke en Sint-Laureins. Van dit gehucht had ik nog nooit gehoord. Affiches van het Vlaams Belang voor een raam. Bewijs dat deze partij wel echt tot in de Vlaamse dorpen doorgestoten is. Imposante Sint-Egidiuskerk. Voor de kerk het eerste van de prachtige beelden uit het Reinaertverhaal van de hand van kunstenaar Chris Ferket. een ontdekking! De gemeente Sint-Laureins heeft er een tiental aangekocht, die her en der in de gemeente geplaatst zijn. Later passeer ik er nog een in het centrum van Watervliet (Cantecleer als ideale pater familias). Zeker de moeite om er nog eens voor terug te keren.


Als de vos de passie preekt...
Beeldhouwwerk van Chris Ferket in Sint-Laureins in het midden van een kreek (foto:
gemeentebestuur Sint-Laureins). Posted by Hello

Prachtige, waterrijke omgeving. Ik kwam nu in het krekengebied. De velden werden nu duidelijk polders. Nu en dan een schuchter zonnetje dat erdoor kwam. Ik kruiste het Leopoldkanaal enige keren, dat er ook zeer pittoresk uitziet. Via Sint-Jan-in Eremo richting Nederlandse grens, over dreven in landbouwgebied. De provincie bouwt hier een nieuw sportcentrum. Leuk, maar: hoe lang zal het duren vooraleer ook dit natuurgebied volgebouwd is?

Ik reed tot Waterlandkerkje, een klein gehucht van zo'n 500 inwoners, waar zelfs geen café is. Standbeeld vóór de kerk van de eerste plaatselijke Nederlands Hervormde predikant die in 1568 vermoord werd door de Spanjaarden.

Terug in België Waterland-Oudeman. Hier wel een paar cafés, maar ik reed verder. Daarna Watervliet, groter dan gedacht. Ik ging de kerk binnen, die de Kathedraal van het Noorden genoemd wordt. Na Watervliet fietste ik naar Boekhoute. Werd stilaan te moe om nog bezienswaardigen te bezoeken in dit gewezen vissersdorp. Ook de Maagd van Gent, hier ergens in de buurt, wat het ook moge wezen, zal voor een andere keer zijn. Via Ertvelde terug naar Gent. Zonder problemen thuisgeraakt, maar mijn tong plakte wel aan mijn verhemelte.

Nog te noteren volgende activiteit: zondag 3 juli 2005: 12e Sentse fiets- en bloemenroute. Open tuinen verbonden met een nieuwe fietsroute dwars doot het prachtige krekengebied van 10u tot 18u ism kunstenaar Chris Ferket en met medewerking van het gemeentebestuur van Sint-Laureins.
Info: website gemeente St-Laureins - toerisme of bel naar Herman 09 379 98 54, of Regionaal Landschap Meetjesland.

Geen opmerkingen: