maandag 25 augustus 2008

Vakantiekwisje - deel II

De drie resterende foto's dan. Van Dijon reed ik eerst door een mooi, zeer heuvelachtig gebied waar de Seine ontspringt. Tot in Châtillon-sur-Seine. Daar sloeg ik af richting Auxerre. Na een kort oponthoud in Chablis, arriveerde ik er rond de middag. Auxerre is een middeleeuws stadje, hoofdplaats van het departement Yonne, dat nog tot £Bourgondië behoort. Ik wist niet dat die streek zo ver reikt.

4. De vierde foto van mijn vakantiekwisje is de kathedraal van Auxerre. Niet de mooiste, noch de grootste gotische kathedraal in Frankrijk, maar wel in betere staat dan de meeste andere die ik gezien heb, bvb. die van Reims.
Hier nog twee foto's van middeleeuwse straatjes in Auxerre.




5. Ik vond Auxerre toch niet de moeite om er te overnachten. Ik reed in één ruk door naar Reims, waar ik de laatste nacht van mijn vakantie doorbracht. De vijfde foto is een winkel waar champagne verkocht wordt. Reims is de enige echte grote stad die ik op mijn reisje door het noordoosten van Frankrijk aangedaan heb. Grote, brede boulevards, beetje afgekeken van Parijs. Indrukwekkende kathedraal, die echter aan restauratie toe is.





6. De volgende ochtend wou ik naar Soissons rijden, maar ik vond de weg in eerste instantie niet. Dan maar naar Lâon gereden. En dat viel reuze mee: na Langres, de tweede toevalstreffer. Lâon, is net als Langres trouwens, een middeleeuws stadje op een heuveltop, volledig ommuurd. Natuurlijk heeft er zich daarbuiten ook een moderne stad ontwikkeld in het dal.





In de buurt van Lâon, talrijke reminescenties aan de Chemin des Dames, een bloedige veldslag uit 1917. Zal voor een andere keer zijn. Druk verkeer op die departementale wegen in Champagne, Picardië en de Nord. Zelfs veel vrachtverkeer. Wat een verschil met de Franse Ardennen en Lorraine, waar ik kilometers na elkaar soms geen enkele tegenligger ontmoette.

Ik hield nog halt in St-Quentin en Douai en dan zat het erop.

1 opmerking:

Linn zei

Fijne vakantieverslagen! In Reims en Laôn ben ik trouwens nog met de middelbare school geweest. Ik herinner mij er helaas niet zo veel meer van.