zaterdag 6 augustus 2005

Fietszaken

Zelf ben ik eigenlijk niet zo technisch aangelegd. Ik zal het een beetje moeten leren, wil ik niet om de haverklap naar een fietsenmaker moeten lopen.

Gelukkig heb ik een broer die zowaar techneut is en pietje precies, onlangs ook een fiets aangekocht heeft en me een handje toesteekt wanneer nodig. Dankzij hem heb ik een aantal goede nieuwe fietszaken en nuttig fietsmateriaal leren kennen.

Naast de zaken die ik al kende (Jomasport aan het St-Pietersstation -de winkel waar ik mijn fiets gekocht heb-, Plum aan de Nederkouter en Moving Store aan de Antwerpsesteenweg in St-Amandsberg, om de voornaamste maar te noemen) bezocht ik nu ook AS Adventure in St-Denijs-Westrem, Fietsen Godefroot in Deurle en Het Verzet in Astene (Deinze).

AS Adventure is een zaak voor sport- en kampeerartikelen en -kledij en dus beperkt in het aanbod van fietsspulletjes. Fietsen Godefroot is de exclusieve fietsenzaak van de ex-wielerkampioen, nu sportdirecteur van Jan Ullrich. Het is er peperduur, maar je vindt er gewoonweg alles. Het Verzet is een veel kleinere, beetje alternatieve zaak. Het is er veel goedkoper. Je kan er ook fietsen huren en tweedehandsfietsen kopen.

Na veel verwikkelingen (de mooie fietstassen van Agu bleken o.a. niet op mijn fiets te passen) kocht ik me een paar peperdure fietstassen van Ortlieb, een model dat je moet oprollen om te sluiten, daarom niet zo handig om boodschappen mee te doen, maar wel absoluut waterdicht en geschikt om mee met de fiets op reis te gaan, wat me in dit seizoen natuurlijk wel interesseerde.

Naast wat onderhoudsproducten en een pomp met manometer kocht ik me ook een zadeltas van het merk Topeak en een fietsbril van het merk BBB, waarmee Tom Boonen en zijn Quickstep team momenteel furore maken, zoals ze me in Het Verzet toevertrouwden. Een fietshelm kocht ik voorlopig niet. Wel erg nuttig (en vooral veilig) voor verre fietstochten zoals ik er een wil maken, maar ook hinderlijk, vooral bij mooi weer.

En passant ontdekte ik nog dat de stad Gent aan een website werkt ter begeleiding van de campagne Gent, wild van fietsen. De vierde editie van Trapkracht gisteren vrijdag anderzijds sloeg ik over. Er was in juli al geen volk en je moet nu ook niet overdrijven.

Geen opmerkingen: