maandag 8 augustus 2005

Rozendale

Ben gisterennamiddag naar provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke gereden. Was er sinds mijn middelbare schooltijd niet meer geweest. Uiteraard is er veel veranderd.

Eerder had ik al het bedevaartsoord Oostakker-Lourdes aangedaan. Was uitermate verbaasd over al het volk dat daar aanwezig was. Naar de kerk gaan de mensen niet meer, maar als het is om genezing of andere gunsten af te smeken... Iedereen zijn eigen geloof, maar dit vind ik toch wat zielig. Kreeg er onder mijn voeten omdat ik er rondreed op mijn fiets en haastte me dan maar weg.

Teruggekeerd via Lochristi, een gemeente die ik alleen ken als bloemistengemeente langs de drukke N70 Antwerpen-Gent en van het crematorium Westlede. N70 verlaten langs een dreef die er aalokkelijk uitzag en tot mijn verwondering/blijdschap kwam ik bij dit prachtig kasteel uit:


Kasteel Rozendale in Lochristi Posted by Picasa

Het kasteel heet Rozendale. In de Middeleeuwen was het bezit van de Gentse Sint-Baafsabdij. Tijdens de Franse Revolutie brandde het af. In de 19de eeuw werd het heropgebouwd. Als ik het goed begrepen heb is het nog in privé-eigendom. Ook de kasteeldreven in de omgeving zijn indrukwekkend, zoals je op volgende foto kan zien:


RozendaledreefPosted by Picasa

Geen opmerkingen: