donderdag 11 augustus 2005

Gent-Brugge-Gent

Fijne dag gehad vandaag. Ik had het zo geregeld dat ik vandaag naar Brugge zou fietsen via de fietsroute langs de vaart naar Brugge. Er was mooi weer voorspeld voor vandaag.

Viel dat deze ochtend tegen! Bewolkt, regenbuien. Ik ben rond half twaalf toch maar vertrokken. Niet veel last van regen meer gehad. Het weer werd steeds beter. In de vroege namiddag werd het zelfs zonnig en het bleef zo tot 's avonds.

De fietsroute die ik volgde maakt deel uit van de Vlaanderen Fietsroute. Voor het grootste deel bestaat die route uit een jaagpad langs het kanaal Gent-Heist. In Nevele moet je even weg van dat kanaal. Er is daar een knooppunt van wegen en bruggen en daar heb ik me misreden: eerst een eind langs het Schipdonkkanaal, dat naar Deinze gaat, mijn vergissing ingezien, teruggereden en weer de verkeerde weg genomen. Ik heb zeker 20 kilometer omgereden via Hansbeke, Lotenhulle, Bellem, Aalter, Ruiselede, Wingene, Beernem, Oostkamp en ten slotte Brugge. Leuk om eens kennis te maken met sommige van die dorpjes. In Ruiselede passeerde ik langs de instelling voor bijzondere jeugdzorg De Zande, in Beernem langs de Bossen van Vlaanderen uit de gelijknamige serie en het mooie natuurgebied Lippensgoed-Bulskampveld.

De streek tussen Gent en Brugge is best mooi en nog behoorlijk landelijk, rond wingene en Beernem zelfs bosrijk. Dat maakte mijn ommetje goed. Bij het binnenrijden van Brugge via Oostkamp kwam ik voorbij het kanaal dat ik in feite had moeten volgen. Dat wist ik meteen liggen voor de terugreis. Zo heb ik niet twee keer dezelfde weg moeten volgen, nog een pluspunt.

Ik reed Brugge binnen via de Sint-Katelijnepoort en belandde in de omgeving van het Minnewaterpark. Ik at een spaghetti in een taverne met de naam Soeur Sourire. Ik waagde me zelfs aan twee pinten donker bier, in de overtuiging dat ik me wel wat extra calorieën mocht permitteren na zo'n fysieke inspanning. Anecdote: toen ik me wat ging opfrissen in het toilet dacht de barmeid dat ik weggegaan was zonder mijn bestelling af te wachten. De kleur groen was nogal nadrukkelijk aanwezig in het café. Via een andere klant kwam ik te weten dat het een lokaal van Cercle-supporters was.

Ik fietste wat rond in de stad. Massa's toeristen. Ik hou absoluut wel van Gent, maar Brugge blijft ook een zeer mooie stad, met een typische eigen sfeer, alsof de tijd er is blijven stilstaan. Ik vatte het plan op eindelijk eens Bruges la morte van Georges Rodenbach te lezen (was dat trouwens geen Gentenaar?). Kan ik meteen mijn Frans nog wat bijschaven tegen dat ik naar de Voer ga :-) Morgen loop ik Fnac even binnen.

Terugreis langs het kanaal in uitstekend weer. Veel vlotter dan de heenreis en ook korter: amper 45 km van de Sint-Katelijnepoort in Brugge tot aan mijn huis in het centrum van Gent. Mooie fietsroute door de natuur langs het kanaal, nauwelijks gestoord door auto's. Op sommige plaatsen mogen de auto's langs het jaagpad, op andere niet, maar doen sommige automobilisten het toch. Nochtans is er nog onlangs een dode gevallen op het jaagpad Brugge-Oostende.

In het totaal heb ik vandaag 128,5 km gefietst in 6 uur 43'. Dat geeft een gemiddelde snelheid van 19,45 km/uur. Lang niet slecht over zo'n afstand, zeker als je rekening houdt met de beperkte snelheid in het Brugse stadscentrum.

Eergisteren dinsdagnamiddag reed ik bij redelijk mooi weer ook al de bekende Leiestreekroute tussen Gent en Deinze. Ik ontdekte nieuwe plekjes in Deurle en Sint-Martens-Latem.

Voorlopig zal het gedaan zijn met fietsen. Aangezien die vervelende tik bij elke trapomwenteling steeds opnieuw de kop opsteekt, heb ik besloten mijn fiets morgen binnen te doen voor een grondig (hopelijk!) nazicht. Meteen vragen of ze ook mijn zadel kunnen repareren. Misschien een stuurtas kopen want dat is ook handig, bijvoorbeeld om een wegenkaart in op te bergen.

1 opmerking:

asfalt is prachtig zei

Gewoon gegoogled op "Brugge-Gent fiets" en jouw bericht gevonden.
Gisteren dezelfde tocht onder de wielen, ook vertrokken bij miezerig typisch Vlaams fietsweer. Heel vlot de weg gevonden door het volgen van de blauwe bordjes met bemoedigende cijfers (cijfers tellen mooi af tot Brugge).Onderweg genoten van de zachte motregen en de mooie groene landelijke omgeving. Bijna in Brugge een foto genomen van de straat "Meulestee", de buurt waar ik zelf ook in woon maar dan in Gent.Eens aangekomen in het "Venetië" van de WestVloanders ook geergerd aan het toeristenaantal en kasseistroken.
Gewoon de kar gekeerd en terug naar bekender oorden. Snel nog op familiebezoek in St-Martens-Latem voor lekkere taart en water (donker,fruitig of blond gerstenat is hier niet bekend)Met de zoetigheid in de benen de laatste kilometers terug huiswaarts gepeddeld. Thuisgekomen zaten er 110 km in de benen met een gemiddelde snelheid van 28.3km/u.
Deze route zal nog regelmatig worden bereden maar met als keerpunt de Fabiola van de badsteden nl Oostende.