donderdag 1 september 2005

Dag 1 : maandag 22 augustus. Gent-Leuven

Dag van het vertrek. Ik sta om 7 uur op, neem een stevig ontbijt en vertrek kort voor 9 uur. Het is een mooie, zonnige dag, beter dan voorspeld is.

Ik vertrek monter op weg, langs de Brusselsesteenweg, richting Melle. De vorige dag had ik mijn fiets volledig schoongemaakt, ontvet, ingevet, gesmeerd waar nodig, mijn bagage eraan gehangen in mijn fietszakken, uitgeprobeerd, kortom al het mogelijke gedaan. En goed bevonden. Een technisch nazicht door mijn fietsenmaker had er niet meer ingezeten, omdat de winkel op het cruciale moment voor enkele dagen gesloten was. Nadien bleef er te weinig tijd over. Ik had besloten het erop te wagen zonder.

Nauwelijks 10 kilometer ver, in Heusden, herbegint die tik bij elke trapbeweging opnieuw. Ik word er wanhopig van. Het verbrot mijn eerste dag grotendeels. Als je vertrekt op een lange fietsvakantie doe je dat best op een fiets die in orde is. Ik pieker over bij een fietsenmaker gaan in Leuven, eindpunt van de eerste dag. Later blijkt het probleem wel mee te vallen. De volgende dag regent het en dan hoor ik de tik niet meer. Als het droog is weer wel, maar ik trek het me dan niet meer aan en mijn fiets houdt zich de hele reis kranig. Ik weet nog niet wat dat probleem veroorzaakt. In elk geval moet mijn fiets volgende week binnen voor een groot onderhoud.

Van Heusden fiets ik naar Wetteren en dan over Schellebelle en Wichelen richting Dendermonde langs een drukke verkeersweg. Kort voor Dendermonde moet ik in Oudegem afslaan naar Lebbeke. Hier misrij ik me een eerste keer. Ik had wel de weg bekeken op een routeplanner, maar enkel de dorpen opgeschreven die ik moest passeren, niet de straten. Ik had geen zin om met een pak papier op reis te vertrekken. Helaas bestaan er in België trouwens nog geen routeplanners voor fietsers. De weg van Gent naar Leuven is niet eenvoudig, als je Brussel en de grote wegen wil vermijden toch niet.

Ik rij een beetje verloren in de streek tussen Dendermonde, Aalst en Mechelen. Via Denderbelle, Wieze en enkele deelgemeenten van Aalst (Moorsel, ...) kom ik in Opwijk, daarna in Londerzeel, Nieuwenrode 'Kapelle-op-den-Bos), Zemst, Eppegem, Elewijt. Weinig interessante streek tussen Antwerpen en Brussel: druk, veel autowegen die je moet passeren, smalle fietspaden, platteland maar vatbaar voor verstedelijking.

Ik rij almaar door, bijna zonder pauzeren (eigenlijk totaal fout): streefdoel vandaag is zo ver mogelijk raken. Moeten overnachten rond Brussel zou géén vakantie zijn - ik werk immers in Brussel. Ik eet de sportrepen Isostar die ik meegenomen heb op. Ik had beter op mijn gemak ergens in een taverne iets gegeten. Op tijd eten en rusten is aangewezen bij zo'n tocht, maar ben er te nerveus voor.

Ik begin pas van het landschap te genieten in de buurt van Kampenhout, waar ik een exclusieve villawijk doorkruis. Ook hier misrij ik me: in plaats van in Buken ik beland in Steenokkerzeel, even ver van Leuven als Kampenhout. Ik heb er een nonkel wonen (mijn dooppeter trouwens). Raar hoe je bij rijden door die dorpen en gemeenten denkt aan de mensen die er wonen die je kent.

Ik rij door een mooi, heel landelijk landschap in Steenokkerzeel. Nauwelijks huizen, enkel een boer die ploegt. Ineens begrijp ik waarom: een opstijgend vliegtuig scheert laag over de grond. Verderop is een kleiner vliegtuig aan het dalen. Ik ben in de buurt van de luchthaven.

Via Erps-Kwerps rij ik naar Kortenberg. Hier neem ik de N2, de drukke baan van Brussel naar Leuven. Gevaarlijk om hier met de fiets te rijden, weinig interessant ook landschappelijk gezien, maar het schiet veel beter op dan langs al die dorpen. In het totaal doe ik die dag 130 kilometer naar Kessel-Lo. In theorie had het in 90 kilometer gekund.

Een laatste pauze in Veltem-Beisem. Ik drink wat water en bier aan een benzinestation vlak voor Leuven. Een busje met buitenlanders vraagt me de weg naar een adres in Kortenberg. Ze zien eruit als illegale Poolse arbeiders.

Ik ben behoorlijk uitgeput van de inspanning. Even voor Leuven begint het terrein te golven. In Herent sla ik even af naar deelgemeente Schoonzicht, maar keer terug uit vrees opnieuw verkeerd te rijden. Ik rij het centrum van Leuven binnen dat ik gemakkelijk vind en fiets via de Diestsestraat naar het station en vandaar naar Kessel-Lo, waar ik bij mijn jongste zus overnacht, die net gescheiden is. De kinderen zijn bij de grootouders en ik nodig haar uit voor een spaghetti in het stadscentrum.

We eten in De Mierik, leuk, druk en lekker. Ik permitteer me een aperitief en een glas witte wijn. Fuck dat dieet. Het zal een constante worden op reis. Terug thuis kruip ik er vlug in en val om als een blok. Eerst had mijn moeder nog gebeld of ik de 30ste niet meeging naar een avondfeest in Brasschaat. Ik stem toe, wat meteen mijn reis met 1 dag verkort. Ik moet dus het luik Heuvelland al cancelen. Me meten met de Kemmelberg zal voor een andere keer zijn :-)

Geen opmerkingen: