dinsdag 6 september 2005

Dag 7 : zondag 28 augustus. IJzerbedevaart

's Anderendaags: ik ben als een van de eersten op. Het is nog mistig, maar het wordt al gauw een prachtige dag met een stralende hemel. Rond acht uur krijgen we in de toren zelf koffie met koeken. Ik was en scheer me in de toiletten.


De Paxpoort in Diksmuide op een nevelige ochtend. Posted by Picasa

Stilletjesaan beginnen we de tenten af te breken. Ik geef me op als vrijwilliger voor de bloemenhulde tijdens de bedevaart.


Zondagmorgen: we breken het tentenkamp af. Posted by Picasa

Ik haal mijn toegangsticket af en loop naar de brug over de IJzer, waar de traditionele stalletjes staan. De Vlaams-Nationalistische Jeugd (VNJ - jongerenorganisatie van het VB) staat er jammer genoeg ook en die wacko's van groen-rechts. Ook de man die er trots op is dat zijn vader Oostfronter was staat weer op de brug met zijn spandoek.


Hier is hij dan: de IJzertoren. Hij staat er zelfs volledig op! Moeilijk van zo dichtbij! Posted by Picasa

Het volk stroomt toe. Ik zie toch heel wat N-VA'ers waaronder Geert Bourgeois., ondanks het interview van voorzitter Bart De Wever waarin hij zei dat hij niet kwam.


Kort voor het begin van de eigenlijke IJzerbedevaart (na de mis). Ik merkte plots een toeloop van televisie- en andere camera's op en inderdaad, Bert Anciaux was in de buurt. Op de achtergrond krijgt Spirit-voorzitter Geert Lambert ook wat persaandacht. Posted by Picasa


Het spektakel in de eigenlijke IJzerbedevaart-plechtigheid Posted by Picasa

De opkomst is behoorlijk: 4 à 5.000 man. Verrassingsoptredens van Dirk Denoyelle en Willy Sommers. Tijdens de plechtigheid draag ik een bloemstuk van de toren naar de crypte op de tonen van Duizend Soldaten van Willem Vermandere. Ik voel me trots, ondanks de gemengde gevoelens die ik hier soms heb. Per slot was mijn grootvader ook een frontsoldaat!


Nog een laatste maal: de massa en de Pax-poort. Posted by Picasa

1 opmerking:

Anoniem zei

beste gentse zwijger!
mooie reportage! :-)
monumenten waar ik geen weet van had, die frontzate
den ijzertoren en de lionel die ken ik wel; ik was op de eerst eeditie van "ten vrede" concerten die daar doorgingen: meer turken en marokanen toen dan blanken (wegens sertab en Khaled), Voorpost en Vlaams Belang hadden het graag gezien daar loool

nice nice!

Jeronimo
http://cms.skynetblogs.be
http://guatemala2005.skynetblogs.be