dinsdag 6 september 2005

Dag 8: maandag 29 augustus. Nieuwpoort-Gent (terug naar huis)

De laatste dag van mijn fietsvakantie. Het weer is nooit beter geweest dan nu, behalve gisteren misschien. Vertrek kort voor tienen, maar verlies me tot de middag in het Nieuwpoortse. Bezoekje aan het stadhuis en het graf van mijn over- en betovergrootouders op het kerkhof langs de weg naar Sint-Joris.


Met deze plek (standbeeld Koning Albert I) voel ik me wel verbonden: de kleine scheepstimmerwerf van mijn voorouders bevond zich vlak hiervoor, tegen de oever van de IJzer, van 1857 tot 1914, om precies te zijn. Ze werd niet heropgebouwd na de Eerste Wereldoorlog.Posted by Picasa

Van Sint-Joris rij ik naar de grens met Mannekensvere (Middelkerke). Onderweg doe ik ideeën op voor nieuwe fietsvakanties: de Noordzeeroute, die Nieuwpoort aandoet, lijkt me wel wat. De route loopt van Den Helder in Nederland tot Boulogne-sur-Mer in Frankrijk. Ik heb de smaak van de fietsvakanties duidelijk te pakken.


Monument aan de Uniebrug over de IJzer, tussen Sint-Joris (Nieuwpoort) en Mannekensvere (Middelkerke), ter ere van het 7de Linieregiment van het Belgisch leger, dat hier in 1914 een aantal exploten verrichtte, waarvoor Albert I (zie vorige foto) het vereerde met de Leopoldsorde. Jammer genoeg is de tekst op de zijkant van het standbeeld niet leesbaar op de foto. Het monument is overigens dringend aan restauratie toe. Posted by Picasa

Van daar naar Ramskapelle. Ik wil absoluut nog enkele foto's nemen. Ik verlies veel tijd en misrij me een paar keer. In feite had ik dit net zo goed (nog) een keer met de auto kunnen doen.


Monument in Ramskapelle ter ere van de geallieerde overwinning die de Slag om de IJzer op 30 oktober 1914 beëindigde. Zie eerdere foto. Posted by Picasa


Nog een herdenkingsteken van de Eerste Wereldoorlog in Ramskapelle (Nieuwpoort): het Koolhof. Dit was oorspronkelijk een grote (here)boerderij; ten tijde van de Eerste Wereldoorlog was het een steenbakkerij, die door het Belgisch leger als uitkijkpost gebruikt werd en tenslotte door de Duitse artillerie onbruikbaar gemaakt werd. Ik kijk ook nog uit naar het Noordhof, iets bezuiden het Koolhof. Ik ontdek nog een monument uit de Tweede Wereldoorlog in de buurt. Posted by Picasa

Pas rond de middag raak ik uit het Nieuwpoortse weg. Het is nog ver naar Gent.


Minder geslaagde foto (de herdenkingsplaat is alweer niet leesbaar), maar toch een zeer historische plek: de Schoorbakkebrug, op de grens tussen Ramskapelle (Nieuwpoort) en Schore (Middelkerke). Het gedenkteken werd opgericht ter ere van het Belgische 6de Linieregiment, dat hier lang standhield in de Slag om de IJzer in 1914, tot de Duitsers in de beruchte Bocht van Tervaete (iets meer naar het zuiden) toch over de IJzer raakten. De brug is het toneel van het bekende document humain uit de Eerste Wereldoorlog Met het Hoofd naar de Brug van Schoorbakke, over een dienstplichtige uit het Kortrijkse die hier sneuvelde, maar wiens lijk nooit gevonden werd. Posted by Picasa

Via Schoorbakke gaat het naar Schore, moeizaam, langs domein Speermalie, naar Sint-Pieters-Kapelle en Slype tot Middelkerke-Bad. Ik rij wat rond, want ik heb hier jeugdherinneringen.


Een jeugdherinnering: een villa in Middelkerke-Bad waarin ik eind de jaren '60, begin jaren '70 met mijn ouders als kind op vakantie ging. Het was toen al een van de laatste 'antieke' villa's en is nu al een tijd ook hoogbouw geworden. Posted by Picasa

Naar Oostende over de zeedijk. Het gaat heel wat vlotter dan in het binnenland, want het is hier frisser. Veel volk op de stranden.


Langs Middelkerke rij ik naar Oostende. Hier het strand aan het Thermae Palace Hotel. Veel volk in Oostende. Ik hou er niet halt, want ik moet nog ver met de fiets naar Gent. Posted by Picasa

Van Oostende rij ik onmiddellijk het binnenland in naar Oudenburg. Daar volg ik een tijdje het Kanaal van Plassendaele tot ik aan het kanaal Oostende-Brugge kom. Ik had beter halt gehouden om te eten in Middelkerke of Oostende, want halverwege Brugge, ongeveer ter hoogte van Stalhille, krijg ik, voor het eerst op mijn fietsreis, een lichte inzinking. Ik rijd nog wel goed verder, maar het gaat nu veel minder vlot dan anders. Ik eet pas in Brugge, rond zes uur 's avonds in hetzelfde restaurant als een paar weken geleden. Ik ben stilaan moe en verbrand door de felle zon.


Natuurlijk kom ik langs Brugge, waar ik halt hou en dineer: hier de omgeving van het Minnewater. Posted by Picasa


Nogmaals Brugge die Scone op een zonnige zomerdag Posted by Picasa

Via Oostkamp naar het kanaal richting Gent. Ccourage: nog maar 45 kilometer!


Langs het kanaal Brugge-Gent, ter hoogte van Knesselare-brug. Einde van de reis en meteen ook van mijn vakantie 2005. Posted by Picasa

Ik raak zonder grote problemen in Gent, maar ben ditmaal serieus uitgeput. Ik doe 2,5 uur over het laatste stuk naar Gent. Tegen half tien, vlak na het invallen van de duisternis, ben ik er. Ik heb vandaag bijna 150 km gereden en heb meer dan 8u15' in het zadel gezeten. Een beetje te veel van het goede!

1 opmerking:

Anoniem zei

Great blog site!! Bookmarked it.

I have a kids pets site/blog.
It pretty much covers kids pets related stuff.

Come see mine if you get time.